
De Ubbergseveldweg ligt ongeveer op de plek van een belangrijke Romeinse weg. Deze liep dwars door de legerplaats van het Tiende Legioen in de richting van de Romeinse stad Noviomagus. De fundamenten van de oostelijke poort van de legerplaats zijn gereconstrueerd in de voortuin van het appartementencomplex Porta Romana. Ook staan hier enkele informatiepanelen.
De waterleiding liep hier de legioenplaats binnen tot achter het huidige Porta Romana. Daar vonden archeologen een groot ondergronds opvangbekken, een cisterne. Volgens de nieuwste inzichten zou dit een castellum divisorium kunnen zijn, een waterverdeelstation waarbij de belangrijkste uitgangen (de openbare fonteinen) het laagst zitten. Als er weinig watertoevoer is, krijgen die in ieder geval water. Op het terrein van het legerkamp zijn verschillende waterleidingen gevonden, waaronder ook een aantal loden pijpen. Men wist in de Romeinse tijd nog niet dat lood heel ongezond was.
Achter Porta Romana is de stenen ommuring van het legerkamp voor een deel nagebouwd. Er liggen ook originele resten van een waterput. Maar al dat moois ligt op privé-terrein en is slechts twee keer per jaar toegankelijk. Dat is jammer, want er zijn maar weinig originele resten uit het Romeinse verleden van Nijmegen. We moeten ons daarom tevreden stellen met een foto.

